خواص ميوه ها

سرگرمی

داستان-sms-

خواص مغز پسته

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران، دارای طبیعت گرم و خشک است.مقدار فراوان آهن موجود در مغز پسته و توانایی بدن برای جذب بالای آن باعث شده که پسته به ماده ای موثر برای درمان کم‌خونی (فقرآهن) معرفی شود. در ضمن پسته حاوی مقداری پروتئین گیاهی، اسیدهای چرب ضروری، فیبر، روی، کلسیم، فسفر و ویتامین (ای) می‌باشد که همه این مواد برای سلامتی مفید می‌باشند

 

فواید پسته

پسته معده را تقویت می کند

 مغز و دهان را تقویت می کند

 برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است

 خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند

 پسته برای تسکین سرفه مفید است

 اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند

 جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مفید است

 

خواص روغن پسته

از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می‌آید که خواص غذایی و درمانی دارد. اسیدهای چرب تشکیل دهنده این روغن به ترتیب عبارتنداز: اسیداولئیک(اسید چرب امگا- 9)، اسید لینولئیک(اسید چرب امگا- 6)، اسید پالمیتیک، اسید استثاریک و اسید لینولنیک(اسید چرب امگا-3).

 

اسیدهای چرب امگا- 3 باعث کاهش خطر بروز حمله‌های قلبی می‌شوند و به همراه اسیدهای چرب امگا- 6 سیستم ایمنی را تقویت کرده وایکوزانوییدها را تولید می‌کنند. ایکوزانوییدها ترکیبات شبه هورمونی هستند که در تجمع پلاکت های خون، انقباض عروقی، واکنش‌های آلرژیک وایمنی و حالات التهابی نقش دارند

 

خواص پوست سفید پسته

پوست سفید پسته خاصیت قابض دارد و برای بواسیر بسیار مفید است. باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب جوشاند و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند

 

خواص پوست سبز پسته

پوست سبز پسته از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص زیر می باشد.
1- پوست سبز پسته برای رنگرزی به کار می رود.
2- بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است.
3- جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می شود.
4- برای استحکام اثه، مالیدن آن روی لثه یا جویدن آن مفید است.
5- دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.
6- دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.
7- برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن را بنوشید
 

 

پروتئين پسته

بعضي محققان عقيده دارند که پروتئين پسته به اندازه‌اي است که مي‌توان آن را به عنوان جايگزيني براي گوشت و حبوبات دانست. در ضمن روي موجود در آن نيز در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است 

 

مضرات پسته

چربی زیاد موجود در مغز پسته می‌تواند معده را سنگین کند. لذا کسانی که معده ضعیف دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

مغز پسته، طبیعت گرم و خشک دارد و خوردن زیاد آن باعث بروز کهیر و جوش می‌شود. برای رفع گرمی پسته، باید آن را به همراه مواد غذایی که طبیعت سرد دارند مثل خیار، مصرف کرد

مصرف زیاد پسته باعث می شود که مقدار ازت در خون بالا رود و شاید به همین علت است که عده ای معتقدند پسته باعث کثیف شدن خون می شود، البته اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماری های نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند

 

 کیوی و خواص مفید آن

کیوی در ابتدا در کشور چین به عمل آمده و در آن کشور به نام دیگری آن را می‌شناخته‌اند، زمانی که کشاورزان نیوزیلند شروع به کشت این میوه و در نهایت صادر کردن آن به سایر کشورها نمودند این میوه به «کیوی» معروف شد. از این میوه به عنوان میوه ملی چین نیز یاد می‌کنند.

گوشت میوه کیوی سبز کمرنگ بوده و دارای دانه‌های سیاه رنگ می‌باشد و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

 

میوه کیوی سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین‌ها است. این میوه شامل مقدار قابل توجهی ویتامین A، C و E است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان حلال در آب است که بدن را از ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان حفظ می‌کند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند.

فیبر غذایی موجود در کیوی برای درمان بیماری‌هایی مثل دیابت از طریق کنترل سطح قند خون مفید است. مصرف کیوی همچنین از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند و مقدار فیبر بالای آن مقدار سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

پزشکان همچنین به بیمارانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، توصیه می‌کنند که روزانه این میوه را مصرف کنند تا شانس دومین سکته قلبی در آنان کاهش یابد.

 

از دیگر فواید این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم

* جلوگیری از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در کودکان

 

فواید میوه کیوی

این میوه کوچک و قهوه‌ای رنگ یکی از غنی‌ترین منابع برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و میزان ویتامین C موجود در کیوی از پرتقال بیشتر است. این میوه همچنین منبع خوبی از پتاسیم، فیبر و میزان قابل توجهی از ویتامین‌های A و E می‌باشد.

 

جلوگیری از بیماری‌های تنفسی

از بروز آسم و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در ایتالیا که بر روی 18000 نفر از کودکان 6 تا 8 سال انجام شد، حاکی از آن است که کیوی دارای اثرات درمانی بر روی بیماری‌های تنفسی می‌باشد. در این تحقیق ثابت شد کودکانی که در هفته 5 تا 7 واحد میوه کیوی و مرکبات مصرف می‌کردند 44 درصد کمتر از سایر کودکان (که یک‌بار در هفته کیوی مصرف می‌کردند) دچار خس‌خس سینه می‌شدند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی

است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند

 

 

سرفه‌های شبانه 27 درصد، تنگی نفس 32 درصد، آبریزش بینی 28 درصد، خس خس شدید 41 درصد و سرفه‌های مزمن تا 25 درصد کاهش یافته بود و همه این موارد در اثر مصرف زیاد مرکبات و کیوی که از ویتامین C بالایی برخوردارند، می‌باشد.

 

 

خواص پوست و دانه کیوی

علاوه بر این که گوشت میوه کیوی دارای فواید زیادی می‌باشد، پوست و دانه‌های آن نیز فواید چشمگیر تغذیه‌ای دارند. روغن دانه کیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید می‌باشد که یک اسید چرب امگا - 3 است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. تحقیقات حاکی از آن است که اسیدآلفالینولنیک می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مؤثر باشد. پوست میوه کیوی قابل خوردن می‌باشد و حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. از آنجایی که مقادیر زیادی از ویتامین در زیر پوست میوه‌ها از جمله کیوی وجود دارد، لذا خوردن کیوی با پوست، در مقایسه با زمانی که پوست آن را می‌گیریم میزان ویتامین C وارد شده به بدن را افزایش می‌دهد.

 

سلامت دستگاه گوارش

کیوی منبع غنی از فیبر می‌باشد و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین در دفع مواد سمی از روده موثر است، در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کیوی از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و در پیشگیری از سایر مشکلات معده و روده مؤثر است.

 

سلامـت قلـب و عروق

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی که روزانه به مدت 28 روز، 2 تا 3 عدد کیوی می‌خوردند از تشکیل لخته در خون آن‌ها به میزان 18 درصد کاسته شده بود و همچنین تری‌گلیسیرید خون آن‌ها تا 15 درصد کاهش یافته بود؛ این امر به نوبه خود سبب کاهش رسوب و تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه، در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.

نکات مهم

کیوی از جمله میوه‌هایی است که حاوی اگزالات می‌باشد. زیاد شدن این ماده در بدن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی گردد، لذا افرادی که دارای مشکلات معده و یا مشکلات کیسه صفرا می‌باشند، بهتر است در خوردن کیوی احتیاط نمایند. همچنین افرادی که نسبت به آناناس و خربزه حساسیت دارند باید از خوردن کیوی نیز اجتناب نمایند، زیرا ممکن است نسبت به کیوی هم حساسیت داشته باشند.

 

فواید تغذیه‌ای بی‌شمار کیوی را نباید نادیده گرفت. خوردن کیوی یکی از راه‌های کمک به حفظ پیشرفت سلامت بدن می‌باشد!

 

سلامت پوست

کیوی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.

 

سلامت سیستم ایمنی

کیوی به علت داشتن ویتامین C به میزان زیاد و همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

 

کیوی و فشار خون

کیوی منبع غنی از یک الکترولیت مهم به نام پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم کردن مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در سلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌کند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک موثری می‌نماید.

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

 

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی، فشار خون را کاهش می‌دهد. در این پژوهش از 50 مرد و 68 زن با میانگین سنی 55 سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند. نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر کیوی در کاهش فشار خون بیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان 3.6 میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.

 

مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان

کیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد.

 

اثرات آن بر سلامت جنین

کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد که وجود آن برای زنان به ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌کند.

 

کیوی و سلامت چشم

کیوی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این ترکیبات به طور طبیعی در چشم انسان وجود دارند. لوتئین از بروز برخی بیماری‌های چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه پیشگیری می‌کند. زآگزانتین نیز همراه با لوتئین عمل کرده و در سلامت و بهداشت چشم مؤثر می‌باشد. طی تحقیقات انجام شده، خوردن 3 عدد یا بیشتر میوه کیوی در روز می‌تواند خطر ابتلا به پیرچشمی را که اکثراً در افراد میانسال اتفاق می‌افتد، کاهش دهد.

 

کیوی و سرطان

میوه کیوی حاوی «فلاوونوئید» و «کاروتنوئیدها» می‌باشد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدان هستند. این «فیتونوترینت‌ها» از DNA بدن محافظت کرده و در نتیجه با جلوگیری از آسیب دیدن DNA می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نمایند.

 

پزشکان به افرادی که از طعم میوه کیوی، تجربه‌ی خوبی ندارند توصیه کرده‌اند که این میوه را به دلیل وجود مواد بسیار مغذی آن مصرف کنند.

 

خواص نارنج

نارنج، میوه ای از گروه مرکبات است. آب نارنج ترش، مطبوع و سرشار ازویتامین C  است.

نارنج از جمله میوه هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشار خون بسیار مفید است.

 

خواص نارنج عبارتند از :

- نارنج هضم غذا را آسان می کند.

- خوردن نارنج با شکر در رفع یبوست موثر است.

- برای درمان گلودرد و فشار‌ خون بایستی نصف لیوان آب نارنج را با یک قاشقعسل مخلوط کرده و بعد از غذا میل نمایید.

- اثر ضدعفونى کننده و میکروب کشى دارد.

- ضماد پخته میوه نارنج که پوست و هسته هم داشته باشد، برای جرب، خارش، جوش هاى پوستی و نرم کردن پوست بدن و موى سر مفید است.

بهار نارنج :

شکوفه نارنج را بهار نارنج می گویند که اثرات زیر را دارد:

- درمان بى خوابى هاى عصبى است، ولى زیاده روى در خوردن و بوییدن آن بى خوابى ایجاد مى نماید.

- برای دفع سنگ کلیه و مثانه بایستی عرق بهار نارنج را با ساقه کرفس مخلوط کرده و میل کنید.

- بهار نارنج ضد تشنج بوده و سکسکه را بهبود می دهد.

- عرق بهار نارنج اعصاب را تقویت می کند و درمان بی خوابی است .

- براى رفع قولنج و تقویت اشتها مفید است.

- آروغ و سوزش هاضمه را تسکین مى دهد.

- بوییدن بهار نارنج برای بهبود سرماخوردگی موثر است.

- مربای بهار نارنج تقویت کننده ی معده است.

- عرق بهار نارنج برای زدودن غم و افسردگی مفید است.

 

پوست میوه نارنج :

- پوست نارنج نشاط آور و تقویت کننده قلب و معده است.

- اگر ده گرم پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید، از استفراغ و تهوع جلوگیرى مى کند و انگل هاى معده و روده را از بین مى برد.

- ضماد آن با سرکه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى مى نماید.

 

برگ نارنج:

- برگ نارنج آرام بخش، ضد تشنج و هضم کننده غذا است.

- بی خوابی و میگرن را معالجه می کند.

- دم کرده برگ نارنج تشنج را از بین می برد.

 

* تذکر:

- زیاده روى در خوردن نارنج کبد را ضعیف مى کند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود.

- عرق بهار نارنج زود فاسد مى شود و کپک مى زند. لذا بایستى همیشه آن را تازه تهیه کرد و در شیشه هاى تیره رنگ نگه داشت.

 

نارنگی و خواص آن

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

کارشناسان تغذیه می‌گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث، آ و ب مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند.

به گفته آنان، طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است. این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند.

پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند. این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.

این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم

جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد

نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.

نارنگی، این میوه پرخاصیت، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله فشارخون بالا بسیار مفید است.

 

برخی از خواص نارنگی عبارتند از:

1- منبع غنی ویتامین C است.

2- منبع غنی بتاکاروتن است.

3- برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.

4- به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر باشد.

5- دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

 

این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

* چاقی

* برونشیت

* التهاب ریه

* آسم

* زکام

* فشارخون بالا

* بیماری‌های مختلف پوستی

 

نارنگی؛ میوه‌ای مفید برای درمان چاقی

طبق تحقیقات جدیدی که دانشمندان دانشگاه انتاریوی غربی کانادا درباره نارنگی انجام داده‌اند، به وجود ماده‌ای در این میوه پی برده‌اند که نه تنها موجب جلوگیری از چاقی می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع دو و حتی تصلب شرایین است، (بیماری که علت اصلی بیشتر حملات قلبی و سکته‌های مغزی است).

مورای هوف، دانشمند زیست‌شناس عروق دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی شولیچ به همراه ارین مولویل دانشجوی دوره دکتری در این تحقیق به بررسی تأثیر نوعی فلاوونوئید در نارنگی به نام نوبلتین پرداختند. آن‌ها در ابتدا به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی سرشار از چربی و قندهای ساده دادند. یک گروه از موش‌ها چاق شدند و تمام علائم بیماری مرتبط با سندرم متابولیک مانند افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، انسولین و قند خون بالا و همچنین کبد چرب در آن‌ها مشاهده شد. چنین اختلالات متابولیکی تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را به شدت افزایش می‌دهد. به رژیم غذایی گروه دوم موش‌ها علاوه بر همان روش مشابه، نوبلتین نیز اضافه شد که بر اثر اضافه شدن این ماده، میزان کلسترول، تری گلیسیرید، انسولین و قند آن‌ها افزایشی پیدا نکرد و افزایش وزن طبیعی هم داشتند. در حالی که موش‌ها به تأثیر انسولین بسیار حساس هستند، ثابت شده است نوبلتین از رسوب چربی در کبد با تحریک ژن‌هایی که درگیر سوزاندن چربی اضافی هستند، جلوگیری می‌کند و مانع فعالیت ژن‌های مسوول تولید چربی است.

طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است

هوف، مدیر گروه پژوهشی زیست‌شناسی عروق در دانشگاه Robarts می‌گوید: موش‌هایی که تحت درمان با نوبلتین قرار گرفتند، اصولاً از چاقی در امان ماندند، به خصوص این که مطالعات بیشتر نشان داد نوبلتین همچنین ضد تصلب شرایین و تجمع پلاک در شریان‌هاست که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود. به نظر می‌رسد این تحقیق زمینه را برای مطالعات آینده فراهم می‌کند که آیا این روش، درمان مناسبی برای سندرم متابولیک و شرایط مشابه در انسان‌ها به شمار می‌رود یا خیر؟

 

هوف بر خواص دارویی مولکول‌های زیستی فعال نیز تحقیق می‌کند. 2 سال پیش، هنگامی که فلاوونوئید را کشف کرد و متوجه ماده‌ای به نام نارنجنین در گریپ‌فروت شد که ضد چاقی است و دارای دیگر علائم سندرم متابولیک است، توجه جهانیان را به کار خود جلب کرد.

 

هوف می‌گوید: مطلب جالب توجه این است که نوبلتین در زمینه محافظتی در مقایسه با نارنجنین، خاصیتی به مراتب قوی‌تر و در حدود 10 برابر دارد. این بار نیز به خاصیت ضد تصلب شرایین نوبلتین هم پی بردیم.

 

خواص گوجه سبز

مصرف گوجه سبز براي درمان شب‌كوري، مفيد است و همچنين بيماري‌هاي نقرس، رماتيسم و تصلب شرايين با خوردن گوجه سبز بهبود مي‌يابد


جام جم آنلاين: ‌ا‌ين روزها وارد هر خانه‌اي مي‌شويد از شما با گوجه سبز پذيرايي مي‌كنند و كمتر كسي است كه در برابر طعم دوست‌داشتني گوجه سبز مقاومت كند. اما بد نيست بدانيد ارزش غذايي 100 گرم گوجه سبز برابر است با 8 گرم كربوهيدرات، 84/2 گرم چربي، 6/1 گرم پروتئين و فيبر خام نيم درصد.همچنين با خوردن 100 گرم گوجه‌سبز، 5 درصد ويتامين A، دو درصد ويتامين1 B، يك و نه دهم درصد ويتامين2 B، دو و هشت دهم درصد نياسين، 13 درصد ويتامين C، پنج درصد كلسيم، 2 درصد فسفر و 5 درصد آهن مورد نياز بدنتان تامين مي‌شود.

مصرف گوجه سبز براي درمان شب‌كوري، مفيد است و همچنين بيماري‌هاي نقرس، رماتيسم و تصلب شرايين با خوردن گوجه سبز بهبود مي‌يابد. گوجه سبز، خاصيت مسهلي دارد و خشك شده آن براي درمان اعصاب و كم‌خوني مفيد است. همچنين مدر است و اعمال كليه‌ها را تنظيم مي‌كند.

جوشانده 25 تا 30 گرم برگ درخت گوجه سبز، كشنده انگل‌هاي معده است و اين خاصيت در هسته گوجه سبز هم وجود دارد.البته فراموش نكنيد برگ گوجه سبز نفاخ است و براي معده مضر است، مگر آن كه همراه با يك مسهل خورده شود.

برخي پزشكان معتقدند اين ميوه ترش‌مزه براي درمان تومورها هم موثر است و كودكان در حال رشد خوب است روزانه مقداري گوجه سبز نوش جان كنند.كساني كه به مزه ترش حساسند، مي‌توانند از پخته شده آن در انواع خورش‌ها استفاده كنند.

به دليل طبيعت سرد گوجه سبز در برخي شهرهاي شمالي كشورمان اين ميوه را همراه با سبزي‌هاي كوهي كه خاصيت گرم دارند، مصرف مي‌كنند.

 

گلابي و خواص ان

گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید. گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می گویند.

گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند . این میوه حاوی ویتامین های E  و C ، کلسیم ، آهن، منیزیم  و روی  است. چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین C  می باشد ، در زیبایی پوست شما بسیار مؤثر است. یکی از خواص گلابی ملین بودن آن است . همچنین دانه های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می کنید، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مؤثر است.

 

گیاه گلابی و انواع آن

درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می شوند ، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می گیرند . در تابستان، گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه ها و سیخک های دو ساله بوجود می آید ، بنابراین هنگام هرس درختان بارور ، باید در حفظ سیخک ها دقت کرد. میزان محصول در باغ های معمولی به 45 تن در هکتار می رسد. تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود 120 نوع است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از :

شاه میوه کرج ، شاه میوه خراسان ، شاه میوه اصفهان ، گلابی نطنز کاشان ، محمدعلی مشهد ، سه فصله کرج ، سیبری ، گلابی پیغمبری .

از گلابی های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می شوند می توان : آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است، مهم ترین و پر کشت ترین گلابی در دنیا به شمار می رود.

یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه می روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می افتد و می پوسد، تخم آن را جمع آوری می کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.

خواص درمانی گلابی

قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: 1- میوه 2- برگ 3- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.

• گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.

• گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.

• گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.

• پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا نباید هنگام خوردن ، پوست آن را جدا کنید.

• کسانی که مبتلا به  فشار خون  هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .

• گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

• گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

• گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

• ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان  به خصوص در زنان یائسه  جلوگیری می کند.

• موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه  و تمرکز حواس مفید است.

• مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

• گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

• گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست  می شود.

• گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.

• گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

• فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون  بسیار مؤثر است.

در مورد برگ آن؛

• جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به عفونت ادراری  حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان 1 تا 2 استکان تناول کنید.

• دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی  است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی  را درمان می کند.

• انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی  مفید است.

تذکر :

* هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

* بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.

* بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.

 

احادیث و نظرات بزرگان

در مورد نظر ابوعلی سینا در مورد گلابی صحبت کردیم . ولی جالب است بدانید که احادیث زیادی در مورد گلابی وجود دارد مثلا در حدیثی آمده:

" هر کس ناشتا گلابی بخورد ، آب نطفه او پاک و فرزندش نیکو خواهد شد."

امام صادق علیه السلام فرمودند :

" گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند" و باز فرموده اند: " خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."

مواد موجود در 100 گرم گلابی خام

 

انرژی

 58 کیلو کالری

کربوهیدرات

 15 گرم

فیبر خام

 3/1 گرم

فیبر خوراکی

 8/2 گرم* (منبع خوب)

کلسیم

 11 میلی گرم

آهن

 25/0 گرم

روی

 12/0 گرم

 پتاسیم

 125 میلی گرم* (منبع خوب)

فلوئور

 18 میکروگرم* (منبع خوب)

ویتامین A

 9/1 RE

ویتامین E

 4/0 میلی گرم* (منبع خوب)

ویتامین C

 4 میلی گرم

 فولات 

 7 میکروگرم* (منبع خوب)

 

گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است.

 

پرتقال و خواص ان

 

نحوه استفاده پرتقال :خوراکی

خواص پرتقال : پرتقال Orange

نام علمی پرتقال: Citrus sinensis

گياه شناسي : 

پرتقال درخت كوچكي است داراي برگهاي سبز و گلهاي سفيد پوست پرتقال نارنجي رنگ ، كمي ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شيرين و ترش ، زرد رنگ و يا قرمز مي باشد .

رتقال يكي از قديمي ترين ميوه هايي است كه بشر از آن استفاده مي كرده است و در حدود 500 سال قبل از ميلاد مسيح كنفوسيوس از آن نام برده است .

در حال حاضر بيشتر از 200 نوع پرتقال در آمريكا كشت مي شود و آمريكا نصف كل محصول پرتقال دنيا را توليد مي كند .

پرتقال اوليه ، كوچك ، تلخ و پر از هسته بوده است كه در اثر تربيت مهندسي ژنتيكي و همچنين انتخاب نوع بهتر و كود كافي درشت تر و شيرين تر شده است .

پرتقال ابتدا از چين به هندوستان برده شده و سپس از آنجا به نقاط ديگردنيا راه يافت .

 

 خواص داروئي پرتقال 

موسسه مبارزه با بيماري سرطان آمريكا چندين سال پيش در اثر مطالعات زياد دريافت كه علت اينكه سرطان معده در آمريكا كمتر از نقاط ديگر است اين است كه مردم آمريكا در تمام مدت سال پرتقال مصرف مي كنند . البته شايد علت آن وجود ويتامين C در پرتقال است .

 

1)دانشمندان سوئدي كشف كرده اندكه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگيري مي كند .

2)خوردن پرتقال كلسترول را پائين مي آورد .

3)پوست سفيد پرتقال و ورقه هاي نازك بين قسمت هاي داخل پرتقال بهترين دارو براي كاهش كلسترول خون است .

4)اسانس پرتقال ضد عفونت هاي ميكربي است .

5)پرتقال مقوي معده و ضد گاز معده است .

6)پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم كننده سينه و ضد استفراغ است .

7)جوشانده برگهاي پرتقال براي شست وشوي ورم ها و كاهش درد مفيد است .

8)خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .

9)اسانس پرتقال را براي ضد عفوني كردن بكار مي برند .

10)پرتقال خون را تميز مي كند .

11)براي برطرف كرده چين و چروك صورت وشادابي آن قسمت خوراكي پرتقال را روي صورت بماليد و بعد از 15 دقيقه با آب بشوئيد .

12)از پرتقال براي كم كردن وزن مي توانيد استفاده كنيد . طرز استفاده بدين صورت است كه يك عدد پرتقال و 3 عدد ليموترش را پوست كنده و به قطعات كوچك تقسيم كنيد بعد آنرا داخل ديگي ريخته و بان نيم ليتر آب اضافه كنيد و بمدت 10 دقيقه بجوشانيد . سپس سه قاشق عسل به آن اضافه كرده و مجددا بمدت 5 دقيقه بجوشانيد و آنرا صاف كنيد . از اين شربت 3فنجان در روز بنوشيد . تا وزن شما بمقدر ايده آل در آيد .

13)پرتقال گرچه اسيدي است ولي خاصي قليايي به بدن مي دهد و براي كسانيكه گوشت زياد مصرف مي كنند و بدنشان اسيدي شده است مفيد است .

14)براي استفاده بيشتر از مواد غذاي پرتقال بهتر است كه پوست زردرنگ آنرا بگيريد و با پوست سفيد و پره هاي داخل آن بخوريد زيرا در پوست سفيد آن مواد معدني زيادي وجود دارد كه اثر اسيد موجود در پرتقال را خنثي مي كند .

15)خواص گفته شده فقط منحصربه پرتقال رسيده مي باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاهها و سوپر ماركت ها اين خواص را ندارند

 

گيلاس و خواص ان

نام علمی گیلاس (Prunus avium) و از خانواده ی (Rosaceae) می باشد. درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار و محتوی یک هسته است.

گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است. در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه  و زرد یافت می ‏شود.

گیلاس ‏ها را همیشه رسیده می ‏چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی ‏کنند و شما می ‏توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.

استفاده از گیلاس:

گیلاس‏ ها را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد.

اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد، ولی می ‏توان آن ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های آن در آورده شود.

فواید گیلاس:

بر طبق آخرین و بهترین اخبار به دست آمده مشخص گردیده که گیلاس‏ ها منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند.

گیلاس ‏ها غذای متداولی در عصر حجر بوده‏ اند و باستان‏ شناسان بقایای هسته‏ های گیلاس را در بسیاری از غارها و صخره‏ های مسکونی ما قبل تاریخ یافته ‏‏اند.

گیلاس شیرین (Prunus avium) یک میوه فصلی است  که امروزه به غیر از مصرف تازه ی آن، می ‏توان به خوبی از میوه ی خشک آن و یا به صورت آب میوه استفاده کرد.

گروه‏ های گیاه شناختی زیر مجموعه درخت ‏های گیلاس شامل: درختان آلو،هلو، بادام و زرد‏آلو است و نه تنها از میوه درخت گیلاس، بلکه از شکوفه‏ ها و چوب آن نیز استفاده می‏ گردد.

برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد.

همه ی ما از مصرف گیلاس تازه در یک روز گرم تابستانی لذت می‏ بریم؛ اینمیوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است و اگر شما درمان های گیاهی را قبول داشته باشید، بدانید که گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود و همچنین مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).

گیلاس همچنین مسکن اعصاب بوده، ملین است، خون را پاک و معده را نیز تمیز می ‏کند و جوشانده ی دم گیلاس برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار در طب تجربی مصرف دائم دارد

ارزش تغذیه‏ ای گیلاس:

هر 100 گرم گیلاس (حدود 14عدد گیلاس متوسط) دارای این ترکیبات است:

انرژی                                     72/06کیلو کالری

رطوبت                                    80/74گرم

کربوهیدرات                           16/60گرم

پروتئین                                  1/21گرم

چربی                                    0/69 گرم

فیبر                                      1/87 گرم

کلسیم                                 14/71 میلی ‏گرم

فسفر                                  19/12میلی ‏گرم

آهن                                     0/38 میلی ‏گرم

پتاسیم                                223/5 میلی ‏گرم

فلوئور                                   25میلروگرم

منیزیوم                                11/76میلی ‏گرم

 ویتامین آ                             21/47 RE

ویتامین ث                           7/06میلی ‏گرم

 

اسید فولیک                          4/12 میلروگرم

و دیگر مواد معدنی ...

راهنمایی ‏های تغذیه ‏ای:

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است

.

 

خواص اعجاب آور توت فرنگي

توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و البومی ن.وید ودارای اهن ،اهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید وبرم می باشد.
ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی ان از نوع لولوز استکه برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند د سری عالی خواهد بود.
توت فرنگی دارای موادی است که املاح معدنی را زیادکرده بدن را تقویت می کند.مصرف ان برای اشخاصی که ضعیفند یا مسلول مفید است.این بیماران اگر به مقدار کافی هر روز توت فرنگی مصرف کنند، علاوه بر جذب املاح معدنی مقدار لازم ویتامین ث را نیز مصرف خواهند کرد و این ویتامین در توت فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.اگر سیلیس در بدن کم باشد، شخص مبتلا به سرطان وتصلب شرایین میگردد.به همین جهت برای جلوگیری از این دو مرض باید در فصل توت فرنگی به مقدار کافی ان را خورد تا رفع کمبود این ماده حیاتی را از بدن کردهشخص مبتلا به امراض مهلک نشود.
املاح معدنی توت فرنگی ، خاصیت مسهلی به ان بخشیده زیرا این املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت هم ان را برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند تجویز می کنند .توت فرنگی به مقدار زیادی اسید سالسیلیک در خود در خود نهفته دارد که بر روی کبد کیسه مثانه و کلیه ها ومفاصل عمل قابل توجهی دارد .به همین علت است که ان را برای بیمارانی که مبتلا به رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه ، مسمومیت ، درد کبد و یا کسانی که صفراوی ودموی می باشند تجویز می نمایند.
برای رفع کرم روده صبح ناشتا باید نیم کیلو توت فرنگی خورد وتا ظهر هیچ چیز دیگر نخورد .
توت فرنگی این خاصیت را دارد که می تواند رسوب دندانها را پاک کند.
توت فرنگ سنگین و سقل استو کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به ان افزوده و بعد ان را میل نمایند.زیزا انگور فرنگی دارای اسید پکتیک است و این اسید ترشح عصیر معدی را زیاد کرده ، در نتیجه عمل هضم را اسان میسازد.
توت فرنگی را در اب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد.زراعت و کشت توت فرنگی احتیاج زیادی به کود انسانی دارد و این کود جنان چه می دانید پر از میکروبهای مختلف است که گاهی میکروب خطر ناک حصبه تیفوئید نیز به وسیله همین کود به میوه چسبیده ، با خوردن آن شخص مبتلا به این بیماری مهلک می گردد.در این مورد باید توت فرنگی را در اب استرلیزه کاملا شستشو داد و بعد ان را قطعه قطعه کرده مدت یک ربع ضد عفونی کرده و بعد کاملا شست و اب کشید.سپس توت فرنگی را که مصون از میکروب است با خیال راحت مصرف نمود.
شیره ی توت فرنگی ضد عفونی کننده میکروب ابرت که تولید تب حصبه را می نماید می باشد.وقتی که توت فرنگی را قطعه قطعه کردید، شیره ان بیرون امد میکروب حصیه را می کشد.اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد.
جوشانده برگهای توت فرنگی با شیرین بیان اسم را تخفیف و تسکین می دهد و ریشه ان به مقدار بیست گرم در یک لیتر اب برای اسهال کودکان مفید است .
خوردن این میوه ترشی خون را از بین میبرد و محیط بدن را قلیایی می کند .
توت فرنگی مقوی قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش می کند و بهترین صفرابر است.برای مرض قند ، خارش بدن وتنگی نفس و سرفه های خشک مفید بوده و بواسیر را درمان میکند و شباهت زیادی به تمشک دارد.

 

خواص سیب

 

خواص سیب

سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.

 

کلیات گیاه شناسی

درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.

 

ترکیبات شیمیایی سیب

خواص سیب -سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

 

خواص سیب

یکی از خواص سیب این است که  در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.

یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

یکی دیگر از خواص سیب این است که  برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است،اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.

سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

 

خواص سیب ترش

-خواص سیب ترش-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.

-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.

-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

-سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.

 

 هويج و خواص آن

 

هویج سبزی ای شیرین، خوشمزه، اشتها آور، ادرارآور و از بین برنده یبوست است.

درمان کننده خوبی برای بیماری اسهال خونی و بیماری های ناشی از ورود کرم و انگل به بدن است و همچنین برای درمان زخم های عمیق مصرف می شود.

مواد مغذی موجود در هویج

هویج منبع غنی بتاکاروتن می باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیاد تر باشد، هویج نارنجی تر می شود.

بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.

ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری های ناشی از پیری را کاهش می دهد.

منابع غنی این ویتامین عبارتند از: جگر، روغن جگر ماهی، شیر و لبنیات، کره و تخم مرغ. علاوه بر منابع فوق، ویتامین A در سبزیجات سبز و زرد رنگ نیز یافت می شود، از قبیل: سیب زمینی، اسفناج، هویج، کدو و خردل.

هویج به جز بتا کاروتن دارای فیتوکمیکال( Phytochemical) نیز است. این ماده به همراه فیبر محلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فواید زیادی را به ما ارزانی می دارد.

این فواید شامل: جلوگیری از پیر شدن، محافظت بدن در مقابل بیماری ها، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری است.

 

مقدار مواد مغذی در 100 گرم هویج

 

 

انرژی

43 کالری

پروتئین

1 گرم

کربوهیدرات

10 گرم

فیبر

3 گرم

چربی

0

کلسترول

0

سدیم

35 میلی گرم

کلسیم

27 میلی گرم

آهن

1 میلی گرم

ویتامین C

9 میلی گرم

ویتامین A

28129 واحد بین المللی

خواص هویج

* هویج، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

* هویج، مقدار کلسترول خون را پایین می آورد.

* اگر هویج مصرف کنید، بینایی شما تقویت می شود و می توانید در شب بهتر ببینید.

* اگر اسهال دارید، هویج مصرف کنید.

* هویج بدن را از سرما محافظت می کند.

* هویج، تصفیه و تمیز کردن کبد را با خارج کردن صفرا و چربی ها انجام می دهد و کلیه ها را تقویت می کند.

* خوردن هویج برای تمیز کردن و استحکام دندان ها مفید است.

* هویج دارای هورمونی است که مانند انسولین عمل می کند و قند خون را تنظیم می کند. لذا برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

* افراد زیادی هستند که برای محافظت پوست شان در برابر اشعه خورشید، هویج می خورند.اما شما مراقب باشید، زیرا هویج پوست تان را از سوختگی آفتاب محافظت نمی کند.

 

هویج و خانم ها

* مادران شیرده اگر هویج بخورند، شیرشان زیاد می شود.

* هویج به کاهش خونریزی قاعدگی کمک می کند.

 

هویج و سرطان

* مصرف 1 عدد هویج در روز، از بروز سرطان ریه جلوگیری می کند.

* هویج مانند دیگر سبزی ها دارای فیبر است ، از این رو از سرطان روده بزرگجلوگیری می کند.

* دریافت زیاد کاروتن، 20 درصد سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.

* دریافت زیاد کاروتن، 50 درصد سرطان مثانه، رحم، پروستات، کولون (روده بزرگ)، حنجره و مری را کاهش می دهد.

 

هویج و پوست

* هویج دارویی برای بهبود زخم است.

* با مصرف هویج، آکنه و جوش را از بین ببرید.

* هویج را با مقدار کمی نمک مخلوط کنید. مخلوط حاصل برای درمان اگزما به کار می رود.

 

هویج و درمان بیماری ها

* افرادی که هویج مصرف می کنند، بیماری های قلبی را از خود دور می کنند.

* هویج درمان کننده سنگ صفرا، بیماری های کبدی، سیفلیس و سل است.

* از سرفه های مداوم جلوگیری می کند.

* در زمان های قدیم، مصریان از هویج در درمان نیش زهرآلود مارها استفاده می کردند.

* پزشکان، هویج را برای درمان  گازکرفتگی سگ تجویز می کردند.

- در بهبود شبکوری، ناراحتی های پوستی، آب مروارید، خشکی پوست، آسیب به اعصاب شنوایی، چشایی و بویایی موثر است.

 

خواص آب هویج

- 1 لیوان آب هویج دارای 2 گرم پروتئین و 94 کالری انرژی است.

- آب هویج کاهش دهنده اسید اوریک خون است، لذا برای بیماران نقرسی مفید است.

- آب هویج به خاطر وجود کاروتن و کلسیم، برای کودکان در حال رشد بسیار خوب و مفید است.

کلسیم هویج به راحتی هضم می گردد.

مقدار کلسیم در هویج 6 برابر مقدار آن در سیب زمینی است.

 

زیاده روی در مصرف هویج

- زیاد مصرف کردن هویج باعث تغییر رنگ پوست می گردد. رنگ پوست زرد مایل به نارنجی می شود. اما نگران نباشید، چراکه اگر هویج مصرف نکنید، دوباره پوستتان به همان. رنگ قبلی برمی گردد

 

هویج پخته بهتر است یا خام؟

پختن هویج باعث از بین رفتن فیبر می شود، اما کاروتن در اثر پختن از بین نمی رود. بخارپز کردن بهترین طریقه پختن است.

نتیجه یک مطالعه نشان داد هویج پخته شده ، آنتی اکسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. پختن هویج همراه با مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن، به نام های بتاکاروتن و اسید فنولیک را افزایش می دهد.

هویج خام را همانند آدامس بجوید و استرس را از خود دور کنید

مقدار مصرف هویج برای درمان چند بیماری

فشار خون بالا

روزانه 100 میلی لیتر آب هویج تازه را بنوشید و این کار را مدت 30 روز انجام دهید.

یبوست

آب هویج و عصاره آن را با هم مخلوط کنید و درون 1 لیوان بریزید. سپس، یک قطره روغن زیتون در لیوان بریزید و با مقداری عسل مخلوط کنید. 80 میلی لیتر از مخلوط حاصل را در صبح و شب بنوشید.

تقویت بینایی در شب

250 گرم هویج تازه را در قابلمه بریزید و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیافزایید و آرام بگذارید تا بپزد. سپس آن را میل کنید. این کار را تا 7 روز انجام دهید.

تمام مواد غذایی طبیعی دارای خواص اعجاب انگیزی هستند که هنوز خواص کامل آن ها را درک نکرده ایم و نیاز به آزمایشات متعددی دارد.

 

خربزه و خواص ان

 

آشنایی با خربزه :

خربزه داراي مقدار زيادي ويتامين A,C و سلولز است. به طوركلي خانواده خربزه شامل انواع گرمك و طالبي نيز مي شود كه البته اين دو نوع كم آب تر از خربزه هستند. و بهترين نوع آنها شيرين ترين و كم تفاله ترين آنهاست به طوري كه به راحتي در دهان آب شوند. طالبي شيرين براي اغلب بيماري ها تجويز و خوردن آن به هضم غذا كمك مي كند و گرمك براي يرقان و يبوست مفيد است.

 
خواص خربزه :

1- رفع كننده يبوست و كمك كننده به هضم غذا، افزاينده ادرار و دفع كننده كم خوني و سنگ مثانه و توليدكننده عرق در بدن.
2- تقويت كننده مثانه و دفع كننده زخمهاي داخلي براي درمان كك و مك و لكهاي صورت، گوشت خربزه را له كنيد و روي صورت بماليد.

3- برعكس آنچه كه در ايران مرسوم است و خربزه را با غذا يا بعد از غذا به عنوان دسر مي خورند، بهتر است با فاصله زيادي قبل از غذا آن را خورد.
4- خوردن خربزه كال در كساني كه معده اي ضعيف دارند ممكن است توليد اسهال كند و خلط را افزايش دهد.

5- اين ميوه براي سينه درد و سرماخوردگي بسيار مضر است و باعث تب هاي صفراوي مي شود. زياد خوردن آن هم توليد گرمي مي كند.
6- خوردن خربزه به همراه عسل خطرناك و مضر است. افراط در خوردن خربزه توليد ورم روده مي كند.

 

خواص خربزه از نظر احادیث :


در آن درد و ناراحتی نیست طعام، نوشابه، میوه، گیاه خوشبو ، اشنان ، خوشبو کننده و نان خورشت است.
بر باه می افزاید مثانه را میشوید در روایتی وارد شده خربزه سنگ مثانه را ذوب میکند.

 

 هندوانه و فوايد ان

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلكه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد كه برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی كرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان كنیم .



زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه  آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است.  
هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلكه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد كه برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی كرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان كنیم .
هندوانه منبع غنی ویتامینA( به شكل بتاكاروتن ) و ویتامینC می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.
همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اكسیدان كاروتنوئیدی بنام لیكوپن می باشد. لیكوپن یك رنگدانه شیمیایی است كه باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اكسیدانی قوی دارد. این آنتی اكسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیكال های آزاد را خنثی می كند.
رادیكال های آزاد مولكول هایی هستند كه باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند.

 

اثرات تخریبی رادیكال های آزاد در بدن شامل موارد زیر است:
1- باعث اكسیده شدن كلسترول می شوند، در نتیجه كلسترول به دیواره رگ های خونی می چسبد و می تواند باعث بروز حملات قلبی و سكته شود .
2- باعث انقباض و بسته شدن راههای تنفسی و درنتیجه تشدید حملات آسم می شوند.
3- باعث افزایش التهابات ناشی از استئوآرتریت1 و آرتریت روماتوئید2 می شوند، در نتیجه تخریب مفاصل را در این شرایط بیشتر می كنند .
4- باعث آسیب سلول های دیواره روده و تبدیل آنها به سلول های سرطانی می شوند .
خوشبختانه ویتامینC و بتا كاروتن بعنوان آنتی اكسیدان های قوی ( كه هر دو در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند)، رادیكال های آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگیری می كنند .
در تعدادی از مطالعات علمی ثابت شده است كه دریافت بالای ویتامینC و بتاكاروتن، خطربروز بیماری های قلبی، اسپاسم راه های تنفسی در بیماری آسم و سرطان روده را كاهش می دهد و نیز شدت علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را كم می كند .
یك لیوان هندوانه 20درصد نیاز روزانه به ویتامینC و 14 در صد نیاز روزانه به ویتامینA را تامین می كند.
 
هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز كه برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB1،B6،B5 (اسید پانتوتنیك)، بیوتین (یك نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت كه دارای ارزش غذایی بالایی است.
هندوانه دارای آب فراوان و انرژی كمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر كالری دارد كه نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است .
لیكوپن آنتی اكسیدان قوی است كه در گوجه فرنگی بخصوص محصولات پخته آن، هندوانه و انبه به مقدار فراوان وجود دارد و جذب آن از محصولات پخته گوجه فرنگی مثل سس و رب گوجه فرنگی كه مقدار كمی روغن مثل روغن زیتون داشته باشند، به خوبی صورت می گیرد. 
مطالعات زیادی در مورد لیكوپن و اثرات ضد سرطانی آن انجام شده است و نشان داده بر خلاف سایر رنگدانه های غذاهای گیاهی كه فقط در حیوانات موثر بوده اند، لیكوپن در مطالعات انسانی هم دارای اثرات ضد سرطانی بوده است.
 این سرطان ها شامل: سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ بوده است.
مطالعه جدیدی در سال 2003 میلادی نشان داد، بیمارانی كه دارای پولیپ آدنومی روده بزرگ3 بوده اند ( كه زمینه ساز سرطان روده است)، لیكوپن خونشان 35 در صد پایین تر از افراد سالم بوده است. همچنین بتاكاروتن موجود در خونشان، 5/25 در صد كمتر بوده كه این تغییر مهم نیست.
ولی تحقیقات جدید ثابت كرده است، فقط مقدار پایین لیكوپن خون (كمتر از70 میكروگرم در لیتر) و كشیدن سیگار، دو عامل خطر مهم در بروز پولیپ آدنومی روده هستند.مقدار كم لیكوپن خون خطر بروز بیماری فوق را 230 درصد و كشیدن سیگار 302 درصد افزایش می دهد كه تاثیر بسیار چشمگیری است.
خاصیت آنتی اكسیدانی لیكوپن، از بیماری های قلبی نیز پیشگیری می كند. جلوگیری از آسیبDNA موجود در گلبول های سفید خون نیز به دلیل اثر آنتی اكسیدانی لیكوپن است. 
 
ارزش تغذیه ای یك برش متوسط هندوانه( یا یك و دو سوم لیوان یا یك شانزدهم هندوانه متوسط) : 
 
 
 
ماده مغذی مقدار ماده مغذی
ویتامین A 76/1046 واحد بین المللی 
ویتامینC 46/27 میلی گرم 
ویتامین B6 41/0 میلی گرم 
ویتامین B1 23/0 میلی گرم 
ویتامین B5 61/0 میلی گرم 
پتاسیم 332 میلی گرم 
منیزیم 46/31 میلی گرم 
فیبر غذایی 43/1 گرم 
 انرژی 92 كالری 
 
 
كاهش كلسترول و رفع دردهای شكمی برخی از خواص درمانی این میوه درشت، آبدار و شیرین هستند.

 

                                 هلو و فوايد آن

 

هلو میوه‌ای درختی است كه ارتفاع درخت آن به 5/3- 2 متر است و مانند بعضی از گیاهان، ‌قبل از بیرون آمدن برگ،‌ گل می‌دهد.

برگ‌های این گیاه باریك و بلند بوده و گل‌های آن درشت و صورتی رنگ است و میوه آن درشت، آبدار و شیرین می‌باشد و هسته آن درشت و سخت است.

دوران شكوفه‌دهی این گیاه در فصل بهار است.

خواص درمانی:

•  در درمان بیماری‌های حاد عفونی و نیز بیماری‌های كلیوی و ناشی از كم خونی مفید است.

• در كاهش كلسترول خون نقش بسزایی دارد.

• برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

• در رفع دردهای شكمی موثر است.

• برای درمان دردهای روماتیسمی  كاربرد دارد.

• با تحریك ماده مترشحه معده، عمل هضم را راحت‌تر می‌كند.

• در درمان سرفه‌های شدید موثر است.

• برای تخفیف خستگی‌های مفرط و نیز حالات افسردگی مفید است.

• این میوه با داشتن قند و كربوهیدرات، انرژی از دست رفته را احیا می‌كند و خاصیت انرژی زا دارد.

• به خاطر داشتن مقدار بالای فسفر، محافظ سیستم عصبی است و برای درمان افرادی كه دچار اختلالات عصبی هستند كاربرد دارد.

• محافظ طبیعی سیستم ایمنی بدن است.

• خوردن هلو به جای صبحانه، عملكرد روده و كبد را منظم می‌كند و خاصیت قلیایی بودن خون را حفظ می‌كند.

 اگر آب هلو را به صورت لوسیون روی پوست بمالید باعث شفافیت و بازسازی پوست می‌شود.

 • در پوست هلو موادی وجود دارد كه لایه‌های چربی بدن را از بین می‌برد، از این رو برای رفع چاقی موثر است

 

                                       انگور و فوايد ان

انگور میوه ای است بهشتی كه شامل ویتامین های A , B ، C می باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم ، كلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و آلبومین است
هر شخصی باید در روز انگور میل كند زیرا میوه ای ضد عفونی كننده است . امروزه در طب درمان های طبیعی ( نتروپت ) ، از رژیم های مختلف انگور استفاده می كنند . هم چنین این میوه را برای درمان بیماری های یبوست ، عوارض رماتیسم ، كم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می دانند .

انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده . بدین گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر ، خالی میل كنید لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا میل كنید چاق كننده است

توجه داشته باشید وقتی انگور میل می كنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه های خشك مانند

برگه ی هلو و غیره را با انگور و آب میل نكنید زیار دچار دل درد می شوید .

یكی از خواص انگور ،‌ صاف كننده و « مولد خون بودن » آن است . انگور قند خون را نیز تنظیم می كند . به علاوه انگور قرمز برای تصفیه ی خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است . البته افراد Hypoglacimic ( افرادی كه قند خون پایین دارند ) می توانند از انگور بهره ی زیادی ببرند . بنابر این سعی كنند همیشه انگور تهیه کنند و چند بار در روز مقداری از آن را میل كنند .
انگور یكی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این ، به خاطر خواص ضد عفونی كنندگی آن است .
افرادی كه در دوره ی نقاهت یك بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند ، و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها كم شده است ، سعی كنند از انگور ، هویج ، سیب و هلو ، به مقدار زیاد استفاده كنند . البته این میوه ها را با هم در آب میوه گیری ریخته و آب میوه ی حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند .
خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد كه به جبران ضعف بدن كمك می كند .
انگور وسیب هردو میوه بهشتی هستندكه افراد مبتلا به ناراحتی های قلب و اعصاب می تواتند آب آن را نیز در طی روز بنوشند .
انگور برای سلامتی قلب ، ریه و كلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره ی خون مناسب و سازگار است .
این نكته را هم بدانید یبوست كه عوارض آن بی اشتهایی ، نفخ ، سردرد تشنگی مفرط و بد بویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می شود .

كشمش :

كشمش تقویت كننده ی بدن است و اگر آن را مانند چای دم كنید و بنوشید ، برای نرم كردن سینه و درد گلو مفید است.

غوره :

غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی كننده بدن نیز هست هم چنین اگر با سالاد میل شود ، برای لاغر كردن سودمند است .
سعی كنید غوره را خالی نخورید چون روی معده اثر سوء می گذارد هم چنین خانم های باردار از خوردن غوره ی زیاد خودداری كنند ،‌ چون غوره مدر است و امكان دارد موجب سقط جنین شود.

 

                                          البالو

آلبالو در حقیقت نوعی گیلاس است كه در زبان لاتین Sour cherry نام دارد و میوه آن كمی كوچكتر از گیلاس بوده، قهوه‌ای تیره یا سیاه و ترش مزه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این میوه قدرت ضد عفونی كننده‌ قوی روده‌ها را دارد و به درمان كم خونی، تصلب شرایین، رفع خستگی، دیابت، نارسایی كبد و آرتریت (التهاب مفصل) كمك می‌كند.

مصرف آلبالو برای دفع سنگ كلیه و رفع مشكل سنگ كیسه صفرا سودمند است.

آلبالو حاوی انواع ویتامین‌هاست و به طور كلی منبع خوبی از ویتامین سیبه شمار می‌آید.

توصیه می‌شود یك لیوان آب آلبالو را صبح ناشتا یا در فواصل میان وعده‌های غذاییاستفاده ‌شود.

 

گفتنی است هسته آلبالو تلخ مزه است و حاوی ماده سمی است. بنابر این باید از مصرف آن اجتناب کرد و یا دقت كرد كه ضمن آبگیری وارد آب میوه نشود .
 

                                           انار

انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است پژوهشگران‎ آکادمی‎ علوم‎ امریکا دریافته اند كه ، مصرف‎ آب‎ انار از ابتلاء بـه‎ سرطان‎ پروستات‎ جلوگیری‎ می‎کند.
ایران مانیا: میوهای است سرشار از ویتامین وبه علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دی هضم می باشد .خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب اناراست . انار میوه ای است كه به آن خون ساز می گویند و به همین علت بهترین موقع برای مصرف آن صبح وقبل از صبحانه است. انار مقوی قلب ، مفرح ، دفع كننده چربی ، رفع كننده سموم اغلب عفونتهای 

داخلی، دافع حرارت می باشد و خوردن انار با پرده های سفید آن شكم را دباغی میكند ، رب انار ، برگ انار در ضعف معده، كمی اشتها، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون، خاصه در دختران جوان و در رفع میگرن بسیار مفید است.

دانه های میوه ی جنگلی انار كه به (نار دان)شهرت دارد در معالجه اسهال بسیار موثر است . اب انار شیرین باشكر ونشاسته برای درد سینه وسرفه توصیه می شود . رب انار نیز برای رفع خماری موثر است.

ایران بزرگترین صادر کننده انار در جهان

وسعت كشت: انار درخت كوچكی است كه ارتفاع آن تا 6 متر می رسد و در مناطق نیمه گرمسیری می روید . شاخه های آن كمی تیغدر و برگهای آن متقابل ، شفاف و ساده است .

گلهای انار درشت برنگ قرمز اناری ولی بی بو می باشد . میوه آن كروی با اندازه های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می باشد .

کشت و توسعه انارعلاوه برایران در کشورهای هندوستان ، ترکیه ، اسپانیا ، تونس ، مراکش ، افغانستان ، چین ، یونان، ژاپن ، فرانسه ، ارمنستان ، قبرس ، مصر و ایتالیا و فلسطین اشغالی رایج است .

تولید كنندگان بزرگ انار در جهان ایران، قزاقستان ،اسپانیا و آمریكا می باشند. ایران با داشتن 60 هزار هكتار سطح زیر كشت و 700 هزار تن تولید سالیانه به عنوان بزرگترین تولید كننده این محصول در جهان بوده و مقام اول جهان را داراست.
محصول انار: محصول انار به صورت آب انار،رب و كنسانتره قابل حصول است.
انتخاب انار: در انتخاب انار انواع سنگین تر آن بهتر است و پوست آن باید صاف ،شفاف ، نازک و بدون ترک باشد.

ارزش غذایی

در صد گرم دانه انار مواد زیر موجود می باشد :

انرژی 38 كالری 
آب 82 گرم 
پروتئین 0/4 گرم 
چربی 0/3 گرم 
مواد نشاسته ای 10 گرم 
كلسیم 4 گرم 
سدیم 3 میلی گرم
پتاسیم 260 میلی گرم 
آهن 0/5 میلی گرم 
ویتامین ب 1 0/2 میلی گرم 
ویتامین ب 2 0/03 میلی گرم 
ویتامین ب 3 0/02 میلی گرم 
ویتامین ث 4 میلی گرم

 
خواص انار

از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- انار خون را تصفیه كرده و تقویت كننده قلب و كلیه است.
2- انار اشتها آور است وبهتر است قبل از غذا مصرف شود.
3- انار در رفع اوره و كلسترول ، دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهمی را ایفا می كند. 
4- مصرف انار شیرین، ایجاد شادی نموده و رنگ رخسار را باز می كند. 
5- مصرف انار شیرین تقویت كننده كبد می باشد و در معالجه یرقان( زردی) مفید است.
6- انار ترش و شیرین( ملس) باعث كاهش فشار خون می شود. 
7- مصرف انار در معالجه راشی تیسم، كم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو می بخشد.

امام صادق(ع) می فرماید : به كودكان خود انار بخورانید زیرا آنها را زودتر به حد جوانی می رساند.

تذكرات

1- انار برای اشخاصی كه دچار یبوست هستند، مضر است.

2- انار میوه ای سرد است، بنابراین اشخاصی كه سرد مزاج هستند پس از خوردن آن، مقداری آب جوش با نبات باید بخورند.

3- انار برای كسانیكه دچار نفخ معده هستند، ضرر دارد. زیاده روی در مصرف انار ترش ایجاد زخم معده می كند.

4- جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن كه برای رفع كرم بكار می رود ممكن است ایجاد سرگیجه و استفراغ كند.


خواص قسمت های دیگر درخت انار:

1- جوشانده پوست انار برای گلو درد و زخم گلو ورفع بواسیر مفید می باشد.

2- جوشانده گل انار برای از بین بردن زخم های دهان و اسهال مزمن وبهمراه كنجد برای بهبود سوختگی مفید می باشد.

3- جوشانده ریشه انار برای دندان درد و تنظیم عادت ماهیانه در زنان مفید می باشد.

4- جوشانده پوست درخت انار اثر ضد كرم دارد.


كنسانتره انار

شركت Roj Enterprises یكی از بزرگترین تولیدكنندگان كنسانتره انار در هندوستان است. كنسانتره انار در هندوستان بعنوان یك محصول لوكس بشمار می آید كه مشتریان قیمتهای بالایی را بابت آن پرداخت می كنند. این محصول در اروپا و ژاپن نیز بعنوان یك نوشیدنی سالم شهرت دارد.

خاصیت‎ ضد سرطانی‎ آب‎ انار

پژوهش‌های‎ جدید نشان می‎دهد آب‎ انار خاصیت‎ ضد سرطانی‎ دارد. طبق تحقیقات سازمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است پژوهشگران‎ آکادمی‎ علوم‎ امریکا دریافته اند كه ، مصرف‎ آب‎ انار از ابتلاء بـه‎ سرطان‎ پروستات‎ جلوگیری‎ می‎کند.

دکتر احسان‎‎ مختار استاد سرطان شناسی‎ دانشگاه‎‎ ویسکانسین‎ و رئیس‎ گروه تحقیقمی گوید كه باکشف‎ جدید راه‎‎ دستیابی‎ بـه خواص‎ ضد سرطانی‎ و نحوه‎‎ معالجه سرطان‎ با آب‎ انار هموارتر شده‎ است‎ . متخصصان‎ تغذیه‎ مصرف‎ آب‎ انار را صبح‎ و پیش‎ از صبحانه‎‎ توصیه می‎ کنند.

صادرات: بررسی ها نشان می دهد که روند صادرات انار درسالهای اخیر رشد مناسبی داشته است . چنانکه آمار موجود حکایت از صادرات بیش از150 هزار تن انار به کشورهای مختلف ارو پایی، روسیه، اوکراین، کشورهای عربی و کشورهای آسیای میانه دارد .

صادرات انار نیزمانند صادرات بسیاری ازمحصولات کشاورزی هنوز با مشکلات متعددی درزمینه مسائل مربوط به حمل و نقل محصول ، مقررات دست و پاگیر اداری ، آشنا نبودن باغداران وصادر کنندگان با روش های علمی مواجه است که می تواند صدمات زیادی به صادرات این محصول وارد کند.

این در حالی است که می توان با بررسی بازارهای هدف ، استفاده از روش های علمی برای توسعه کشت ارقام مختلف این محصول ، توجه به استانداردهای کشورهای وارد کننده و آشنایی صادر کنندگان با بازاریابی این محصول ، زمینه حفظ و گسترش صادرات اناررا فراهم کرد .

                                             اناناس

اين در حالي است كه تاثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از ديرباز شناخته شده بود و پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه بيماران پس از عمل‌هاي جراحي يا دچار شدن به بيماري‌هاي عفوني آناناس مصرف كنند.

خواص‌خوراکي‌ها- در حالي كه روز به روز تعداد ميوه‌هايي كه خاصيت ضد سرطاني دارند، افزايش مي‌يابد، دانشمندان آناناس را نيز جزء ميوه‌هاي ضد سرطان طبقه‌بندي كرده‌اند.

اين در حالي است كه تاثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از ديرباز شناخته شده بود و پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه بيماران پس از عمل‌هاي جراحي يا دچار شدن به بيماري‌هاي عفوني آناناس مصرف كنند

دانشمندان مي‌گويند در اناناس نوعي ماده وجود دارد كه عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان‌ها دخيل است، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمنى بدن را براى هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول هاى سرطانى تحريك كند.


اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان سينه، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است. گفتني است آناناس حاوي کربوهيدرات ، پروتئين ، چربي و آب است .

همچنين کلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز از ديگر املاح و مواد معدني تشكيل دهنده آناناس به شمار مي‌آيند. آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A و B1 و B2 است.

 

                                        خرمالو

 

این میوه خوشمزه تزئینی شرقی بومی چین است. مدت‌ها پیش در ژاپن گسترش یافته و در اواسط قرن نوزدهم به کالیفرنیا معرفی شده است. بهترین رشد درخت خرمالو در مناطقی است که زمستان‌های معتدل و تابستان‌های نسبتاً ملایم دارند.

درختان خرمالو به طور عمده به دو گروه اساسی طبقه‌بندی می‌گردند. آن‌هایی که میوه سفت دارند تا این میوه‌ها در رسیدگی نرم گردند و آن‌هایی که میوه‌شان سفت نباشد.

بر پایه ی این گزارش ، خرمالویی که سفت نیست، حاوی تانن کمتری بوده و تا زمانی که به شاخه است قابل خوردن و شاداب می‌باشد. رنگ میوه از زرد- نارنجی روشن تا نارنجی- قرمز تیره متغیر است، میوه به طور کامل به جز دانه‌ها و کلاهک آن خوردنی است.

ویتامین‌های موجود در خرمالو

زآگزانتین یک کاروتنوئید مهم غذایی است که به طور انتخابی توسط ماکولای شبکیه چشم جذب می‌گردد و به جلوگیری از بیماری ماکولای چشم در کهنسالی کمک می‌کند. خرمالو منبع بسیار خوب ویتامین C یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می‌کند که مقاومت خود را در برابر عوامل عفونت‌زا، مواد مضر و رادیکال‌های التهابی افزایش دهد. این میوه حاوی بسیاری از ویتامین‌های گروه B مثل اسیدفولیک، پیریدوکسین (ویتامین B6)، تیامین و ... می‌باشد. این ویتامین‌ها به عنوان کوفاکتورهای لازم برای عملکرد بسیاری از متابولیسم‌های آنزیمی بدن عمل می‌کنند.

فواید میوه خرمالو برای سلامتی

این میوه کم‌کالری است و نیز چربی کمی دارد، اما منبع غنی فیبر غذایی است. خرمالو حاوی ترکیبات مفیدی از قبیل فیتوکمیکال‌هایی چون فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی چون کاتچین و گالوکاتچین و نیز ترکیبات ضدتورمی مهمی است. کاتچین‌ها دارای خواص ضدعفونت، ضدالتهاب و ضدهموراژی (از خونریزی شریان‌های خونی کوچک جلوگیری می‌کند) می‌باشند. خرمالوهای تازه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوگزانتین هستند. این ترکیبات به عنوان محافظت‌کننده در مقابل رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند.

مواد معدنی که در خرمالو وجود دارد

خرمالوی تازه حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز، مس و فسفر است. منگنز کوفاکتوری برای سوپراکسید دیسموتاز (آنزیم از بین برنده قوی رادیکال‌های آزاد) می‌باشد. مس کوفاکتوری برای بسیاری از آنزیم‌های حیاتی مثل سیتوکروم C- اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز است (دیگر مواد معدنی که به عنوان کوفاکتور این آنزیم عمل می‌کنند منگنز و روی هستند). همچنین مس برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است.

شرایط نگهداری ازخرمالو

این گزارش حاکی از آن است که ، خرمالوهای سخت زمانی که سفت اما کاملاً رسیده هستند چیده می‌شوند. خرمالوهای نوع نرم زمانی که کاملاً رنگ پیدا می‌کنند و نرم می‌شوند آماده برداشت هستند. خرمالوهای سخت می‌توانند بعداً در دمای اتاق برسند. هر دو نوع خرمالو باید با استفاده از چنگک‌های دستی مخصوص برداشت از درخت جدا شوند. در نگهداری، میوه‌های تازه خرمالو با رنگ زرد و نارنجی روشن و بدون هرگونه فساد یا بریدگی روی آن‌ها را انتخاب کنید. خرمالوی سخت و رسیده می‌تواند در یخچال تا چند ماه نگهداری شود. نوع نرم خرمالو ماندگاری کمتری دارد و می‌تواند در دمای اتاق تنها چند روز باقی بماند.

خرمالو منبع بسیار خوب ویتامین C یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می‌کند که مقاومت خود را در برابر عوامل عفونت‌زا، مواد مضر و رادیکال‌های التهابی افزایش دهد.

 

                                            نخود

نخود گیاهی است یکساله و از خانواده حبوبات که بلندی بوته آن به حدود ۳۰ سانتیمتر می رسد . ساقه این گیاهپ پوشیده از تارهای غده ای است . برگهای آن مرکب از ۱۳ تا ۱۷ برگچه کوچک و دندانه دار می باشد . گلهای آن سفید رنگ مایل به قرمز یا آبی بطورتک تک بر روی ساقه قرار درد . میوه آن بصورت نیام و غلاف آن کوچک ، متورم و نوک تیز بطول ۲ تا ۳ سانتیمتر است که در آن یک دانه نخود به رنگ نخودی یا سیاه قرار درد .

 

نخود یکی از حبوبات مغذی و انرژی زا و پرمصرف است.

ترکیبات شیمیایی:

در صد گرم نخود موادزیر موجود است :

آب / ۱۰ گرم

پروتئین / ۲۰ گرم

نشاسته / ۱۵۵ گرم

کلسیم / ۱۵۰ میلی گرم

فسفر / ۳۵ میلی گرم

آهن / ۷ میلی گرم

سدیم / ۲۵ میلی گرم

پتاسیم / ۷۸۰ میلی گرم

ویتامین آ / ۵۰ واحد

ویتامین ب ۱ / ۰/۳ واحد

ویتامین ب ۲ / ۰/۱۵ واحد

ویتامین ب ۳ / ۲ میلی گرم

مواد روغنی / ۵ گرم

نخود همچنین دارای مقدر بسیار کمی ارسنیک ، اسید اگزالیک ، اسید استیک و اسید مالیک و املاح کمیابی نظیر بور ، لیتیوم و مس است . ضمنا دارای موادی مانند لسیتین ، گالاکتان ، ساکاروز ، دکستروز و سلولز در نخود وجود دارد.

خواص داروئی :

نخود بعلت دارا بودن اسید های آمینه مختلف ، ویتامین ها و مواد معدنی غذای بسیار خوبی است .

نخود از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و با همه خواص بیشماری که دارد ، نفاخ و دیر هضم می باشد و نباید در خوردن آن افراط کرد .

ـ نخود کمی ملین است.

ـ نخود اثر ادرار آور و قاعده آور دارد.

ـ نخود کرم کش است .

ـ برای برطرف کردن درد سینه و ریه باید نخود را با کمی نمک پخت و آب ژله مانند آنرا خورد .

ـ روغن نخود برای تقویت مو موثر است شب ها آن را به سر بمالید و صبح مو را بشوئید .

ـ روغن نخود را اگر به سر بمالید سردرد را شفا می دهد .

ـ روغن نخود را بر روی دندانی که درد می کند بمالید درد را برطرف خواهد کرد .

ـ روغن نخود را اگر به زیرشکم بمالید برای تقویت نیروی جنسی موثر است .

ـ افراد گرم مزاج باید نخود را با سکنجبین بخورند تا از نفخ شکم جلوگیری کند.

ـ نخود را می توان برای دفع رسوبات ادراری و درمان زردی بکار برد.

ـ نخود درمان کننده قولنج های کلیوی است.

ـ نخود را بصورت در دارو روی زخم های چرکین بگذارید آنها را باز کرده و الیتام می دهد.

ـ یکی از غذاهای مغذی که سرشار از پروتیئن های گیاهی ، ویتامین ها و مواد معدنی است هموس می باشد که در کشور های عربی جزو غذاهای اصلی آنهاست . گیاه خواران آن را جانشین گوشت می کنند این غذا از نخود پخته و کره کنجد که تاهینی نامیده می شود درست می شود.

طرز استفاده:

طرز تهیه هموس بقرار زیر است :

حدود ۳۰۰ گرم نخود را کاملا بپزید که نرم شود و تقریبا آب آن تمام شود . آب دو لیمو ترش را بگیرید و با نخود پخته داخل مخلوط کن برقی بریزد که کاملا له شود . سپس مقدر ۱۰۰ گرم کره کنجد و یک چهارم سیر له شده و جعفری و نمک و مقداری هم روغن زیتون بآن اضافه کرده و همه را بهم بزیند تا کاملامخلوط شود .

هموس را می توانید بصورت سرد برای ساندویج استفاده کنید . هموس حتی چاشت خوبی برای بچه هاست که به مدرسه می روند .

● مضرات : مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .

 

   لوبياي سفيد

لوبیا سفید از انواع حبوبات مفید و مغذی به شمار رفته و میزان بالای پروتئین و چربی بسیار کم این ماده غذایی از جمله خواص برتر آن محسوب می‌شود. 
این نوع لوبیا منبع غنی از فیبر با کلسترول بسیار پائین بوده و وعده غذایی مناسبی برای بیماران مقاوم به انسولین و افراد مبتلا به قند خون بالا محسوب می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت پس از مصرف مواد غذایی حاوی این نوع لوبیا بخوبی انجام می‌شود. 
منیزیم موجود در لوبیا سفید، عامل پیشگیری‌کننده وقوع حملات قلبی، بهبود عملکرد سیستم گردش خون، افزایش جذب کلسیم و رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها به شمار می‌رود. 
تنظیم فشار خون و ضربان قلب به دلیل وجود پتاسیم و سدیم موجود در این ماده غذایی و برقراری تعادل این دو عنصر در بدن از دیگر خواص این نوع از لوبیاست. 
لوبیا سفید منبع مناسبی از دو ماده معدنی مهم، منگنز و مس به شمار رفته که نقش مهمی در تجزیه رادیکال‌های آزاد بدن و پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا می‌کند. 
مس موجود در لوبیا سفید در تولید نوعی آنزیم مؤثر در بازسازی کلاژن و الاستین پوست نقش دارد به همین علت از افتادگی پوست و چین و چروک پیشگیری می‌کند. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی ویتامین B1 بوده و مصرف آن در کاهش خطر احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های شناختی، مفید شناخته شده است. 
یک فنجان لوبیا سفید حاوی 8/15 گرم پروتئین بوده که 7/32 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. این ماده غذایی همراه با غلات کامل مانند گندم یک منبع مناسب برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. 
میزان کالری موجود در یک فنجان لوبیا سفید پخته شده، 258 کالری و میزان چربی موجود در آن یک گرم است. این ماده غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی (19/0 گرم) تریپتوفان و 254 میکروگرم اسیدفولیک بوده و نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کند. 
مصرف یک فنجان لوبیا سفید پخته به همراه دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، سیر و سبزیجات وعده غذایی مناسبی برای بیماران قلبی به شمار می‌آید.

 

لوبياي قرمز

لوبیای قرمز، به عنوان ماده غذایی مقوی و دلپذیر در سبد غذایی اکثر خانواده ها قرار دارد. طبخ انواع غذا مانند سوپ، خورش و سالاد با این نوع لوبیا، جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرکالری محسوب شده و نیاز روزانه بدن را به انواع مواد معدنی و ویتامین ها تأمین می کند. 
این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری و چربی کم، وعده غذایی مناسبی برای افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون و اضافه وزن محسوب می شود. پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و کمک به سلامت قلب و برخورداری از اندام متناسب از جمله خواص مصرف لوبیای قرمز است. 
نصف فنجان لوبیای قرمز حاوی ۱۰۰ کالری است و مصرف این میزان در روز ۲۶ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می کند. مصرف پروتئین به تنظیم قند خون بدن کمک کرده و از ابتلا به اضافه وزن جلوگیری می کند. 
گفتنی است، مصرف این مقدار لوبیای قرمز در روز، یک چهارم فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کرده، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود. 
کاهش کلسترول خون و تنظیم ضربان قلب از دیگر خواص مصرف این نوع لوبیا است. 
لوبیای قرمز منبع مناسبی از آهن به شمار رفته و تأمین انرژی مورد نیاز روزانه و سلامت استخوان ها از خواص آن محسوب می شود. همچنین این ماده غذایی جایگزین مناسبی برای انواع گوشت است.

 

لوبياي سبز

 

به طور کلی لوبیا دارای انواع سفید، قرمز، چشم بلبلی، چیتی و ... است. تا وقتی که لوبیا، سبز و تازه است در گروه سبزیجات جای دارد، ولی وقتی غلاف و دانه‌ های آن خشک شود جزء گروه حبوبات یا بهتر است بگوییم جزو بنشن‌ ها محسوب می‌ شود.

خوب است بدانید لوبیا سبز در مقایسه با لوبیا خشک کالری بسیار کمی دارد به طوری که در 100 گرم آن تنها 30 کالری انرژی نهفته است، در حالی که 100 گرم لوبیا قرمز و سفید خشک 340 کالری و لوبیا چشم ‌بلبلی 130 کالری انرژی دارد. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار کالری انواع لوبیا اندکی کاسته می ‌شود.

در کل لوبیا سرشار از ویتامین‌ های A، B، C و مواد معدنی آهن، فسفر،کلسیم و پتاسیم است. البته بد نیست بدانید لوبیا خشک فاقد ویتامین C بوده اما از نظر پروتئین و ویتامین E غنی‌ تر است.

لوبیا سبز با این که از کالری کمی برخوردار است از نظر تغذیه ای بسیار مقوی می‌ باشد.

کمک به استخوان سازی

لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین K، ‌ برای ساختن استخوان هایی قوی بسیار مهم است. ویتامین K1، پروتئین استئوکلسین(پروتئینی مهم و غیر کلاژنی در استخوان) را فعال می ‌سازد. این پروتئین مولکول های کلسیم را در استخوان نگه می ‌دارد بنابراین بدون ویتامین K1، میزان استئوکلسین نیز کافی نمی ‌باشد و پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص و تخریب می‌ گردد.

حمایت از سیستم قلبی ـ عروقی

لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید است. لوبیا سبز منبع غنی ازویتامین A(از نوع بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C، می ‌باشد. این دو ماده مغذی،‌ آنتی اکسیدان هایی مهم هستند که به کاهش رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می ‌کنند.

لوبیا سبز منبعی غنی از ویتامین C،‌ ویتامین K، منگنز، ویتامین A ، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن،‌ منیزیم، ویتامین B1، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین،امگا3 و نیاسین است.

ویتامین C محلول در آب و بتاکاروتن،‌ محلول در چربی می ‌باشند. این دو آنتی اکسیدان محلول در آب و چربی به کمک هم از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌ نمایند زیرا کلسترول اکسید شده قادر است به دیواره رگ های خونی بچسبد که نتیجه آن تصلب شریان، سکته و حمله قلبی است؛ مصرف مقدار کمی از بتاکاروتن و ویتامین C، از این عوارض جلوگیری می ‌نماید.

همچنین لوبیا سبز حاوی فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیم می‌ باشد که هر کدام از این مواد نقش موثری در تقویت سیستم قلبی ـ عروقی ایفا می ‌کنند.

منیزیم و پتاسیم با همکاری هم به کاهش فشار خون کمک می ‌کنند.

فولات مولکول خطرناکی به نام هموسیستئین را به مولکول های بی خطر تبدیل می‌ نماید. به این دلیل که هموسیستئین به طور مستقیم دیواره رگ ها را خراب می‌ کند، بنابراین در صورت تغییر ندادن آن،‌ میزان زیاد آن احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش می‌ دهد.

همچنین فیبر که در لوبیا سبز موجود می ‌باشد باعث کاهش فشار خون می ‌گردد.

ارتقاء سلامتی روده و جلوگیری از یبوست

لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری می‌ کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول های روده را از تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می کند.

فولات موجود در لوبیا سبز نیز از تخریبDNA و تغییر سلول های روده پیش گیری می‌ کند حتی در مواردی که سلول ها به سمت سرطانی شدن پیش رفته اند نیز موثر می ‌باشد. مطالعات نشان داده اند افرادی که در غذای شان از میزان زیاد ویتامین C، بتاکاروتن و فولات استفاده می ‌کنند ریسک ابتلاء به سرطان روده در آن ها کمتر از کسانی است که از این مواد استفاده نمی ‌کنند. همچنین فیبر توانایی چسبیدن به سموم مسبب سرطان را دارد و قبل از آن که این سموم بتوانند به سلول های روده آسیبی برسانند آن ها را از بدن بیرون می ‌کند.

یکی دیگر از فواید فیبر جلوگیری از یبوست است.

خاصیت ضد التهابی

ویتامین های C و بتاکاروتن هر دو خاصیتی ضد التهابی دارند و این خاصیت آن ها، لوبیا سبز را ماده ای مفید برای کاهش بیماری هایی که التهابات نقش موثری در آن ها دارد(مانند آسم، آرتروز استخوانی و آرتروز)، می‌ سازد. همچنین به علت داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار موثر است. لذا به کسانی که از این بیماری رنج می برند توصیه می شود که در برنامه ی غذایی شان لوبیا سبز را فراموش نکنند.

آهن برای تامین انرژی

لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است. ماده معدنی که برای زنان در دوره قاعدگی که در معرض کاهش شدید آهن هستند بسیار ضروری است. لوبیا سبز در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تامین آهن است، همراه با تامین آهن، حاوی کالری بسیار کم است و فاقد هر گونه چربی نیز می ‌باشد.

تقویت سیستم ایمنی

لوبیا سبز به دلیل غنی بودن از ویتامین C و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند؛ چرا که این مواد مغذی رادیکال های آزاد را از بین می برند.

از طرفی ویتامین C، به طور مستقیم موجب تحریک گلبول های سفید برای مبارزه با میکروب ها، عفونت ها و ویروس ها می شود.

یک نگرانی کوچک

لوبیا سبز دارای اگزالات است. زمانی که مقدار اگزالات ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کنند. به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است که اگزالات می تواند با جذب کلسیم در بدن تداخل نماید. با این حال در خیلی از تحقیقات مشابه دیگر، دیده شده که توانایی مواد غذایی دارای اگزالات برای کاهش جذب کلسیم، بسیار کم است و به طور قطع آن مقدار کلسیمی که از طریق این مواد غذایی به بدن ما می رسد، بسیار بیشتر از تاثیر منفی اگزالات ها بر روی جذب آن می باشد. اگر شما دستگاه گوارشی سالمی دارید و شرایط شما به گونه ای است که می توانید به راحتی و با آرامش غذا بخورید و از غذایی که می خورید، لذت ببرید، خوردن غذاهای گیاهی غنی از کلسیم که دارای اگزالات نیز می باشند، برای شما مفید خواهد بود.

لوبیا سبز را همه سنین می‌ توانند بخورند، اما کسانی که معده‌ های ضعیف دارند یا بچه ‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.

توصیه ها:

* برای خرید لوبیا سبز بهتر است آن دسته از آن ها را انتخاب نماییم که غلاف آن ها سبز باشد و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه های قهوه ای بوده و ترد و تازه باشند.

* مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم 3 تا 4 روز و در فریزر به صورت وکیوم 1 تا 6 ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌ تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. لذا بهتر است در هر فصلی از سبزی‌ های تازه آن فصل استفاده کنیم و مصرف سبزی‌‌ های منجمد را به حداقل برسانیم.

* بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است و لذیذترین غذایی هم که می‌ توانید از آن تهیه کنید، لوبیا پلو است. در اثر مخلوط کردن لوبیا با برنج پروتئین آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا می ‌رود. از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه فرنگی تازه را به این غذا توصیه می ‌کنیم.

 

ماش

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.

ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.

خواص درمانی ماش

اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.

مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند و سرفه و تب را تسکین می بخشد.

ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.

ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.

تهیه غذاهایی با ماش

 

با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.

عدس

عدسها را بر اساس بزرگی و كوچكی آنها تقسیم بندی می‌كنند.. در حالی كه بیشترین نوع عدس در آمریكا سبز یا قهوه ای هستند عدسها معمولاً به رنگهای نارنجی، قرمز، زرد و یا سیاه می‌باشند. عدسهای گرد، بیضی یا قلبی شكل اندازه كوچك دارند، در بعضی مواقع كوچكتر از نوك مداد پاك كن می‌باشند كه بصورت عمده یا جدا از هم فروخته می‌شوند. عدسهای سبز یا قهوه ای بعد از پخت شكل ظاهری آن از بین نمی‌رود در حالی كه انواع دیگر نرم یا له می‌شوند. همچنین طعم آنها با یگدیگر كمی‌فرق می‌كند.

 عدسها در مقایسه با دیگر حبوبات خشك، سریعتر و راحتتر پخته می‌شوند.آنها سریع طعمهای عالی را از دیگر غذاها و چاشنی‌ها به خود جذب می‌كنند و ارزش غذایی بالایی دارند و در تمام طول سال در دسترس هستند. عدسها همانند دیگر حبوبات از گروه گیاهان بُنشنی هستند.در غلافی كه شامل یك یا چند دانه عدس می‌باشند رشد می‌كنند. بیضی یا قلب شكل هستند و معمولاً كوچكتر از سر مداد پاك كن می‌باشند. ممكن است به صورت عمده یا بسته‌بندی به رنگ قهوه‌ای و سبز كه بعد از پخت شكل ظاهری خود را حفظ می‌كنند، فروخته شوند.

مواد موجود در 100 گرم عدس

 

فولات 148.50 میکروگرم
فیبر 15.64 گرم
تریپتوفان 0.16 گرم
منگنز

0.98 میلی گرم

آهن 6.59 میلی گرم
پروتئین 17.86 گرم
فسفر 356.40 میلی گرم
مس 0.50 میلی گرم
ویتامین B1 0.33 میلی گرم
پتاسیم 730.62 میلی گرم

 فواید عدسها

    عدسها، عضوی كوچك ولی مغذی از خانواده گیاهان بُنشنی هستند كه منبع بسیار خوبی از فیبرهای كاهش دهنده كلسترول‌اند كه نه تنها كمك به كاهش كلسترول می‌كنند بلكه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یك وعده غذایی جلوگیری می‌كنند. عدسها همچنین حاوی 6 ماده معدنی مهم، 2 ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

كالری موجود آن چقدر است؟ در یك فنجان عدس پخته فقط 230 كالری وجود دارد. این ماده ریز بسیار اشتهاآور است.

 عدسها نمونه كامل فیبر

     اگر جدول فیبرهای موجود در غذاها را بررسی كنید، می‌بینید كه گیاهان بُنشنی از دیگر حبوبات در صدر جدول قرار دارند. عدسها مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یك ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌كنند كه سبب دفع صفرا (حاوی كلسترول ) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد.

بررسی تحقیقات نشان داده‌اند كه فیبر غیر قابل جذب نه تنها كمك به افزایش مقدار مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌كند بلكه كمك به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده‌ای تحریك پذیر و التهاب روده‌ای نیز می‌كند.

 اگر قلبتان را دوست دارید، عدس بخورید.

     در بررسی الگوهای غذایی به دست آمده و خطر مرگ در بیمارهای قلبی، محققان روی بیش از 16000 انسان میانسال در آمریكا، فنلاند، نیوزلند، ایتالیا، یوگسلاوی، یونان و ژاپن به مدت 25 سال تحقیق كردند. الگوهای غذایی شاخص شامل موارد زیر بود: مصرف بالای محصولات لبنیاتی در اروپای شمالی، مصرف بالای گوشت در آمریكا، مصرف بالای سبزیجات، گیاهان بُنشنی، ماهی و شراب در اروپای جنوبی و مصرف بالای غلات، سویا و ماهی در ژاپن.

هنگامی ‌كه محققان این اطلاعات را در رابطه با خطر مرگ در بیماریهای قلبی تجزیه و تحلیل كردند به این نتیجه رسیدند كه گیاهان بُنشنی 82% خطر این بیماریها را كاهش می‌دهد. مقاله چاپ شده با عنوان"‌تاریخچه طب داخلی" ثابت كرده‌اند كه خوردن غذاهایی با فیبر بالا از قبیل عدسها كمك به جلوگیری از بیماریهای قلبی می‌كند. تقریباً 10000 بزرگسال آمریكایی به مدت 19 سال در این تحقیق شركت كرده‌اند.

كسانی كه غذاهایی با بیشترین فیبر، 12 گرم در روز، می‌خورند 12% كمتر دچار بیماری سكته قلبی و 11% كمتر دچار بیماری قلبی- عروقی در مقایسه با كسانی كه 5 گرم در روز فیبر می‌خورند می‌شوند. كسانی كه بیشترین مصرف فیبرهای غذایی قابل جذب در آب را می‌خورند 15% خطر ابتلا به بیماری و 10% خطر بیماریهای قلبی- عروقی در آنها كاهش می‌یابد.

نقش عدس در سلامتی قلب نه تنها به دلیل فیبرهای آن بلكه بعلت مقادیر قابل ملاحظه‌ای ازفولات( Folate) و منیزم آن است.

Folate به كاهش هموسیستئین كمك می‌كنند، آمینواسیدی كه یك محصول میانی در فرآیند متابولیكی مهمی ‌بنام چرخه متیلاسیون است. هنگامی‌كه Folate همانند ویتامین B6 جمع می‌شود، هموسیستئین سریعاً به سیستین یا متیونین كه هر دو اسید آمینه ،بی خطر هستند تبدیل می‌شود. هنگامی‌كه ویتامینهای B وجود ندارند، مقدار هموسیستئین در جریان خون افزایش می‌یابد، كه هموسیستئین به دیواره‌های سرخرگ آسیب می‌رساند كه یكی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی است. منیزم عدس مزایای دیگری برای قلب دارد. منیزم خود یك ضد رسوب كلسیم به شمار می‌آید. هنگامی‌ كه مقدار منیزم به اندازه كافی است، سیاهرگها و سرخرگها به راحتی تنفس می‌كنند كه باعث كاهش سختی رگ می‌شود و خون، اكسیژن و مواد غذایی در كل بدن جریان می‌یابد. مطالعات نشان داده است كه كمبود منیزم نه تنها باعث حمله قلبی بلكه به دنبال حمله قلبی، كمبود منیزم كافی باعث آزاد شدن رادیكال آزاد می‌شود كه منجر به صدمه به قلب می‌شود.

می‌خواهید قلبی شاد داشته باشید ؟ پس عدس بخورید.

عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی كه قندخون را تثبیت می‌كند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز كمك می‌كند. اگر شما مقاومت به انسولین، كاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند كه انرژی پایداری را باعث می‌شوند. بررسی غذاهایی با فیبر بالا و میزان قند خون نشان داده‌است كه این غذاها فواید چشمگیری دارند.

   محققان دو گروه مردم با دو نوع رژیم غذایی را مقایسه كردند كه غذاهایی با فیبرهای متفاوت مصرف می‌كردند. یك گروه رژیم دیابتی آمریكایی استاندارد داشتند كه شامل 24 گرم فیبر در روز بود در حالی كه گروه دیگر رژیم 50 گرم فیبر در روز داشتند. آنهایی كه رژیم با فیبر بالا داشتند ‌گلوكز پلاسما (قندخون) و انسولین (هورمونی كه قندخون را از سلولها می‌گیرند)بسیار کمی در آنها داشتند. گروه فیبر بالا كلسترولشان حدود 7% و مقدار تری گلیسرید آنها به 2/10% (VLDL) و تراكم بسیار كم لی پروتئین (‌یكی از خطرناكترین شكل كلسترول) به 5/12% كاهش یافته است.

 آهن برای انرژی

     عدسها نه تنها باعث سوخت آهسته كربوهیدراتهای پیچیده می‌شوند بلكه باعث افزایش انرژی بدن با پر كردن ذخائر آهنی بدن شما می‌شوند. مخصوصاً برای خانمهایی كه در سنین باروری هستند خیلی درمعرض كمبود آهن هستند، افزایش (تقویت) ذخائر آهن با عدس ایده بسیار مناسبی است چون برخلاف گوشت قرمز منبع دیگر آهن، عدسها كالری و چربی ندارند. آهن سازنده اصلی هموگلوبین است كه اكسیژن را از ششها به تمام سلولهای بدن انتقال می‌دهد و این همچنین قسمت كلیدی سیستمهای آنزیمی ‌برای ایجاد انرژی و متابولیسم است. و به یاد داشته باشید كه: اگر حامله هستید یا شیر می‌دهید، نیاز شما به آهن افزایش می‌یابد.

 چگونه عدسی را انتخاب كنید و چگونه آن را ذخیره كنید.

در حال حاضر عدس به صورت جعبه‌های بسته‌بند‌ی شده  قابل استفاده هستند. همانند دیگر مواد غذاهایی كه آنها را بصورت عمده می‌خرید، مطمئن شوید كه جعبه‌های حاوی عدس كاملاً بسته باشد و از جایی تهیه كنید كه فروش عمده محصول خوب دارد تا از تازگی آن مطمئن شوید. در هنگام خرید عدس بصورت عمده یا جزیی مطمئن شوید كه مواد رطوبت یا حشره ندارند و عدسها سالم‌اند و شكسته نیستند.

عدسهای كنسرو شده را می‌توان در سوپرماركتها پیدا كرد. بر خلاف سبزیجات كنسرو شده، كه بسیاری از ارزشهای غذایی خود را از دست می‌دهند، تفاوت زیادی در ارزش غذایی عدسهای كنسرو شده و عدسی كه خود آن را می‌پزید وجود ندارد. كنسرو كردن سسبزیجات ارزش غذایی آنها را كم می‌كند چون سبزیجات را باید با حرارت كم و به مدت زمان كوتاه پخت ولی در كنسرو كردن عدس، آنها را با حرارت بالا به مدت طولانی می‌پزند. از طرف دیگر حبوبات به زمان طولانی برای پخت نیاز دارند. حال شما خودتان این كار را انجام دهید یا اینكه بصورت كنسرو تهیه كنید. ما به شما كنسرهایی را پیشنهاد می‌دهیم كه نمك و مواد افزودنی كمتری دارند.

 عدسها را در یك ظرف كاملاً كیپ و در جایی خشك، خنك و تاریك نگهداری كنید. در این صورت به مدت 12 ماه قابل استفاده خواهند بود. اگر عدسها را در زمانهای مختلف می‌خرید آنها را جدا از هم نگهداری كنید چون ممكن است رطوبتهای متفاوتی داشته باشند و بنابراین مدت زمان پخت آنها با هم متفاوت است. عدس پخته در ظرفی كاملاً بسته در فریزر به مدت 3 روز تازه می‌ماند. گیاهان بُنشنی هستند، دانه های گیاهانی كه نام گیاه شناسی آن  می‌باشد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 25 تير 1394برچسب:,ساعت 17:12 توسط meysam|


آخرين مطالب

Design By : RoozGozar.com